DŮCHODOVÁ REFORMA

Nesouhlasíme se změnami v důchodovém systému České republiky. Balíček opatření, který vláda nazývá “důchodovou reformou” (ačkoliv jde spíše o “de-formu”) obsahuje restriktivní opatření, která vážně ovlivní budoucnost důchodů v naší zemi. Bohužel i přes nesouhlas odborů, petici podepsanou desítkami tisíc občanů a napadnutí reformy u Ústavního soudu, vládní novely vstoupí od počátku roku 2026 v účinnost.

Podle oficiální argumentace má reforma reagovat na demografické změny a zajistit dlouhodobou udržitelnost důchodového systému. ČMKOS však k těmto změnám zaujímá kritické stanovisko. Reforma podle nás znamená oslabení principu solidarity, omezení sociálních práv pracujících a nedostatečné zohlednění náročnosti pracovního života.

Před čím jsme varovali?

Bez sociálního dialogu

ČMKOS opakovaně upozorňuje, že zásadní změny v důchodovém systému proběhly bez skutečného sociálního dialogu. Odbory nebyly přizvány ke spoluvytváření návrhu, připomínky sociálních partnerů nebyly systematicky projednávány a výsledné znění zákona postrádá konsenzus napříč tripartitou. Tento postup je v rozporu se standardy demokratického rozhodování a narušuje důvěru v reformní proces.

Zvyšování důchodového věku

Jedním z klíčových bodů reformy je postupné zvyšování důchodového věku. Ten má podle nové legislativy růst o jeden měsíc ročně až do dosažení hranice 67 let. Odbory v tomto ohledu upozorňují, že návrh nezohledňuje rozdíly mezi profesemi a náročností výkonu práce. Věk odchodu do důchodu by měl být posuzován i s ohledem na délku pracovní kariéry, zdravotní stav zaměstnanců a charakter konkrétního zaměstnání. Uniformní posun věkové hranice považujeme za nesociální.

Oslabení náhradového poměru

Reforma zároveň snižuje náhradový poměr, tedy podíl důchodu na předchozí mzdě. Nově se mění výpočet důchodu tak, že procentní výměra bude klesat, a tím dojde k postupnému snižování nově přiznávaných důchodů. Tento trend povede k prohlubování rozdílů mezi stávajícími a budoucími důchodci a podle našeho názoru oslabí důvěru lidí ve státní důchodový systém jako celek.

Riziko sociálních dopadů

Reforma není doprovázena dostatečnými kompenzačními opatřeními pro zaměstnance v náročných profesích, ani pro osoby s nižšími příjmy. Nezahrnuje posílení role sociální ochrany, nedoplňuje ji o moderní prvky rodinné politiky, ani nenabízí řešení, jak kompenzovat snížené výměry u ekonomicky znevýhodněných skupin obyvatel. Reforma podle ČMKOS nezajišťuje důstojné a ekonomicky udržitelné důchody pro všechny.

Stanovisko k nálezu Ústavního soudu

Ústavní soud v červenci 2025 potvrdil ústavní soulad klíčových částí reformy. ČMKOS tento nález respektuje, nicméně trváme na tom, že právní platnost neznamená sociální spravedlnost. Odbory budou i nadále prosazovat změny, které důchodový systém učiní spravedlivějším, solidárnějším a udržitelným nejen fiskálně, ale i lidsky. Stojíme za tím, že 65 let je nepřekročitelnou maximální hranicí pro odchod do důchodu.

Jaká možná alternativní opatření důchodové reformy navrhujeme?

  • Podpora populačního vývoje (jesle, školky, dávky podporující třetí dítě v rodině)
  • Řízená pracovní migrace (může nahradit chybějící českou populaci)
  • Zapojení dalších příjmů do odvodu pojistného (tantiémy, kapitálové příjmy)
  • Zvýšení pojistného OSVČ
  • Zvyšování minimální mzdy a potírání švarcsystému
  • Důsledné vymáhání odvodů pojistného

Naším cílem je důchodový systém, který bude udržitelný, spravedlivý a respektovaný napříč politickým spektrem i veřejností. ČMKOS je připravena vést konstruktivní dialog se všemi relevantními partnery a prosazovat změny, jež občanům zajistí důstojné stáří a zároveň udrží veřejné finance v rovnováze.

Aktuality k tzv. důchodové reformě: