• Zveřejněno: 21.04.2015
„Od změny zákona si slibujeme zlepšení situace zaměstnanců, není udržitelné, aby finančně ztrátové aktivity byly kompenzovány především z oblasti personálních nákladů“, říká Karel Koukal, předseda Podnikového koordinačního odborového výboru České pošty.
Státní podnik Česká pošta je s téměř 32 000 zaměstnanci největším zaměstnavatelem v zemi. Po liberalizaci poštovního trhu si udržel významnou pozici i mezi konkurenty. Ti nemají na rozdíl od České pošty povinnosti vůči státu ve formě univerzální služby, proto národnímu operátorovi mohli vzít atraktivní lokality a produkty, což má negativní dopad do výnosů České pošty.
Česká pošta má povinnost zajišťovat pro stát univerzální službu, což znamená zejména provozování dostupných poštovních poboček a doručování zásilek po celé republice. Tedy zajišťuje služby občanům, které nutně potřebují. Často se jedná o ztrátové činnosti. Takto vzniklé nespravedlivé náklady mají být dle stávajícího poštovního zákona hrazeny z kompenzačního fondu, který je konstruován tak, že Česká pošta většinu těchto nákladů nese sama. To samozřejmě znamená značné ekonomické potíže, které zpomalují rozvoj podniku a mají velký dopad na mzdové a pracovní podmínky zaměstnanců. Změna způsobu financování, kterou přináší novela poštovního zákona, by měla do budoucna zajistit zaměstnancům České pošty důstojné pracovní podmínky, což je předpokladem zachování sociálního smíru.
Hospodářský výsledek České pošty nestačí na pokrytí potřeb podniku, ani na odměňování zaměstnanců. Mzdy tarifních zaměstnanců byly navýšeny po šesti letech stagnace. Pokud stát nezajistí úhradu nespravedlivě vynaložených prostředků na provozování univerzální služby, dostane se Česká pošta do výrazné ztráty. Dosud nebyla ve ztrátě především na úkor zaměstnanců, kdy finančně nevýhodné aktivity byly kompenzovány hlavně z oblasti personálních nákladů.
Navrhovaná novela poštovního zákona obsahuje spravedlivý postup pro úhradu nákladů na univerzální službu a zároveň řeší i problematiku počtu poštovních poboček. Provozování poštovních poboček, které jsou významným kontaktem se státními službami především pro občany v menších obcích, je většinou ztrátové a v návrhu je zapracována finanční kompenzace nákladů na jejich provoz od státu. Zachování poštovních poboček je důležité, fungují též jako sociální služba občanům, pomáhají seniorům a podle posledního výzkumu veřejného mínění si 94 % obyvatel České republiky myslí, že existence poboček České pošty je důležitá pro život v jejich obci.
Liberalizace trhu poštovních služeb rozložila funkční systém v poštovnictví, vytvořila nerovné podmínky poskytovatelů poštovních služeb, připravila stovky lidí o zaměstnání, ekonomicky nepřinesla států vůbec nic, jen zhoršení kvality a úrovně služeb. Je tedy na vládě, aby rozhodla o změně poštovního zákona a spravedlivém financování služeb s vědomím dopadů do mnoha oblastí života občanů této republiky.
cmkos_import